Jezelf laten zien als ondernemer

Als jij een bedrijf gaat inhuren om je boekhouding te doen, je bruiloft te fotograferen of je huis in te richten wil je graag weten wíe er dan met je cijfers bezig is, wíe er dan op je mooiste dag verschijnt of wíe er dan in je huis in de weer is. Logisch, mensen doen graag zaken met mensen.

Wil jij jezelf toch nog niet laten zien op de website en social media van jouw onderneming? Jammer.
Vandaag wil ik je een paar voorbeelden geven waarom je dat dus wel moet doen en hoe je dat kan doen zonder te persoonlijk te worden als dat niet goed voelt. Maar ik kan je ook zeggen, het went snel zodra je de drempel over bent!

Het gezicht achter jouw bedrijf
Zelf ben ik als tekstschrijver overal zichtbaar; op de website van Marvelous Media vind je mijn gezicht verschillende keren. Je ontkomt niet aan mijn foto, op elke pagina gewoon, hoi!  Maar ook op mijn social media accounts en LinkedIn pagina kun je zien hoe ik eruit zie. Op Instagram plaats ik zelfs bewegend beeld, wow. (Ja, hier wen je ook aan 😉 )
Naast dat je weet hoe ik eruit zie vertel ik er ook wel eens persoonlijke dingen, situaties die ik mee maak met mijn opdrachtgevers, tekstfoutjes die ik spot in de media of hoe ik ergens over denk. Dat maakt mij wie ik ben en misschien wel de reden waarom jij juist door mij je teksten laat schrijven.

Hoe kun je jezelf laten zien als dat nog niet comfortabel voelt?
Je hoeft echt niet meteen berichten te plaatsen over je bezoek aan de dokter voor een ingegroeide teennagel (yuk, juist niet!) maar probeer kleine dingen te vinden die leuk of grappig zijn voor je (potentiële) klant.

 Ik heb op mijn website het volgende zinnetje staan ‘Vroeger kregen de opa’s en oma’s al verhaaltjes voor hun verjaardag in plaats van tekeningen.’ Dat is iets wat ik echt deed, maar wat niet persé alleen door mij gedaan is, niet super persoonlijk dus. Als tekstschrijver is dit wel een leuke link met mijn bedrijf, iets wat mensen voor zich kunnen zien en misschien zelfs even glimlachen.

Hoe vul ik mijn Over Mij pagina?
Wat een mooie mogelijkheid is om jezelf te laten zien is de ‘Over mij’ pagina. Hoe schrijf je nou een leuke pagina over jezelf, die zakelijk is, maar ook leuk en toegankelijk? Zorg voor een beetje bedrijfsinformatie gemengd met jouw zakelijke achtergrond en besprenkel dat met een persoonlijke touch die ervoor zorgt dat het een unieke tekst wordt, die niet op de website van de concurrent kan.
Wat ideetjes;

  • Vertel wat je hobby’s zijn, kijk of er een link is met je beroep.
    ‘Waar ik mij tijdens kantoortijden veel met ‘droge stof’ bezighoud, ben ik in mijn vrije tijd graag op het water te vinden.’

  • Wat wilde je vroeger worden?
    ‘Vroeger wilde ik graag astronaut worden, daarna prinses, maar dat was alleen omdat ik nog niet wist dat websitebouwer een veel leuker beroep is!’

  • Vermeld iets van je persoonlijke voorkeuren; kleuren, drinken, sport (maar meng je niet in Ajax/Feyenoord toestanden)
    ‘Ik drink het allerliefst een vegan haver latte moccachino met kersentopping, maar daar durf ik nooit om te vragen dus drink ik toch altijd weer gewoon bosvruchten thee die naar warme limonade smaakt.’

Dit zijn dingen die van jou op toepassing zijn, maar niet heel dichtbij komen op intiem persoonlijk vlak. Het zijn wel de dingen die jou, naast je bedrijf, een persoon maken. Kleine dingen waardoor mensen een connectie met jou kunnen voelen omdat ze bosvruchten thee ook naar warme limonade vinden smaken bijvoorbeeld. 😉

En die thee? Dat kan zomaar de reden zijn waarom ze bij twee identieke diensten toch voor jouw dienst kiezen. Waardoor ze voelen dat ze bij jou willen komen, een gunfactor. Jij bent jij, jij bent leuk. Laat dat zien. En vergeet die stralende foto niet!

Blijf je het lastig vinden? Ik help je graag om een persoonlijke touch aan je teksten toe te voegen!